onsdag 4 mars 2015

Hur parkerar man säkert?

Som bilägare handlar det oftast bara om att hitta en plats att parkera på, som cyklist har du lite mer än så att tänka på. Dels ska du hitta ett cykelställ eftersom parkering utanför sådant oftast är förenat med felparkering. Sen ska du hitta plats i ett cykelställ som oftast är en bristvara och sist men inge minst så ska cykelstället uppfylla en rad krav om du vill parkera säkert. 

Man skulle kunna tycka att de cykelställ som kommunerna placerar ut bör anses som säkra men vi cyklister vet att så är inte alltid fallet. Vissa ställ är dåligt förankrade i marken eller består av olika delar som enbart sitter samman med enkla skruvar eller lättare bultar. Cykeltjuvar är extremt påhittiga och det tar oftast inte lång tid innan man med relativt enkla verktyg lyckats lossa på det som behövs för att få loss cykeln. 

Sen har vi själva utformningen på ställen som även det påverkar säkerheten. Det absolut vanligaste cykelstället torde vara "hjulknäckaren" som inte bara fått sitt namn pga sitt dåliga stöd för själva cykeln utan saknar även möjligheten att låsa fast cykelns ram i stället. Att bara låsa fast framhjulet är i dagsläget ungefär detsamma som att ge bort sin cykel. Det tar en cykeltjuv någon minut att lossa framhjulet, ta resten av cykeln och komplettera med ett framhjul från en annan cykel. Voilà...en komplett cykel på under 10min. En klassiker om man får uttrycka det så. 

Är det bara "hjulknäckaren" som man ska se upp med? Nej, som jag nämnde i början av inlägget så handlar det mycket om förankring och lösa delar som kan skruvas loss på cykelstället. Vad som gör "hjulknäckare" extra värdelösa är avsaknaden av möjligheten att låsa fast ramen men om bågen man väl kan låsa fast ramen i, går att få loss.....ja då kan det liksom kvitta. Då kan tjuven bara skruva loss bågen och trä över låset. Detta har gjorts på en del tvåvåningsställ, specifikt på de övre platserna där man bara behövt skruva loss en enkel skruv. 

Hur kan man då känna sig säker? Tja som cyklist kan man tyvärr nog aldrig känna sig helt säker. Det är klart enklare att stjäla en cykel än en bil. Men man kan ju försvåra. Först och främst så är det sorgligt att kommunerna inte har större kunskap om cykelställ eller viljan att satsa mer. Det är förmodligen som med så mycket annat en pengafråga. Jag skulle tro att hjulknäckare inte bara är enklare att placera ut, utan även avsevärt billigare. Jag hade gärna sett fastgjutna Sheffieldbågar som standardalternativ. Jag hade även velat se fler satsningar på bättre parkeringsmöjligheter för lastcyklar. Fler och fler cyklar lastcyklar men parkeringsplatser anpassade för dessa existerar i princip inte. På Bike & Ride Malmö C och Bike & Ride Triangeln finns speciella bågar som är en lägre form av Sheffieldbågar, placerade med 120cm bredd. Ingen avancerad lösning men välfungerande och borde inte vara svår att få till på fler ställen som en standard i stadsplaneringen där cykeln ska finnas med. Det håller liksom inte i längden att arbeta för att fler ska cykla om det saknas eller finns stora brister gällande parkeringsmöjligheter för cykel. 

Lås? Klart att valet av lås spelar in och kan hända att jag länge fram gör ett separat inlägg om just lås. Tänkte att jag i alla fall skulle passa på att lyfta fram en fiffig liten innovativ grej från ett nystartat Malmöföretag. http://www.onesafe.se 

Jag har inte själv testat men har planer på att göra det. Är trött på att ta med extra lås enbart för framhjulet när jag använder min cruiser förutom mitt vanliga bygellås.  

(Fotocred till Jon Jogensjö som tagit vissa av bilderna)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar