torsdag 26 februari 2015

Alla ska ha rätt att känna vinden i håret

Det här projektet har legat mig varmt om hjärtat sedan jag hörde om det för första gången för något år eller två sedan. Jag har dock inte haft möjligheten att rodda det som jag önskat och tyvärr fick jag heller inte igenom min ansökan om medel i höstas för att kunna dra igång projektet. Att rodda något såhär stort på egen hand är inget att rekommendera men med lite hjälp kan man komma långt.
 
Blev sammanförd med Kalle som hade både tid och drivkraft och tillsammans har vi nu lyckats få till en premiärtur. Jag har stått för kontakterna och lite idéer till upplägg plus en text här och där. Kalle har skött i princip allt det praktiska med att ordna och dona. Till vår hjälp har vi haft Cykling utan ålders grundare Ole Kassow. Jag måste nog säga att ett bättre team får man leta länge efter.
 
Cykling utan ålder är ett ideellt projekt där frivillga cyklister tillsammans med stadens äldreboende ser till att även äldre får möjligheten att känna vinden i håret. Med anpassade lastcyklar (rickshaws) upplever man tillsammans staden, besöker parker eller njuter av utsikten längs kusten. Idén kommer från den danska cykelkulturen där ingen oavsett ålder ska gå miste om friheten som cykeln skapar.
 
Lite mer info om Kalle här och lite med info om Ole och Cykling uden alder här.
 
Den 6/3 är det då premiär i Malmö och dagen inleds med att Ole Kassow håller ett föredrag kl 10.00 på Clarion Collection, Engelbrektsgatan 16. Klockan 13.30 avgår premiärturen från äldreboendet på Danska vägen 16C. Alla som vill veta mer om detta fantastiska projekt är hjärtligt välkomna.
 
För de som vill ställa upp som volontärer och hjälpa till att berika en annan människas liv så finns med information på www.cyklingutanalder.se 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar